انواع و کاربردهای میلگرد سنجاقی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

میلگرد یکی از مصنوعات و مقاطع مهم فولادی است که در سازه های بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی که میلگرد در بتن استفاده می شود، درجه مقاومت آن افزایش می یابد و در برابر فشارهای مختلف مانند زلزله مقاوم می شود. میلگرد دارای انواع و اندازه های مختلفی است که با توجه به کاربرد و نوع بتن مورد استفاده قرار می گیرد. میلگرد سنجاقی یکی از انواع میلگردهای مورد استفاده در سازه های بتنی است که استفاده از آن مقاومت بتن را تا حد زیادی افزایش می دهد و یکی از اجزای اصلی آرماتور ساختمان می باشد. جهت تهیه میلگرد و اطلاع از سایر محصولات و قیمت آن ها با شماره های تماس موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

میلگرد سنجاقی چیست؟

میلگرد سنجاقی نوعی میلگرد با قطر کمتر است که از آن برای ساخت سنجاق و سایر پوشاک و محصولات صنعتی استفاده می شود. این میلگرد به دلیل قطر و ظاهر کوچکتر معمولاً در انواع سنجاق، گیره، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و … استفاده می شود. میلگرد معمولاً از فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ ساخته می شود و می تواند ساده یا روکش دار باشد. قطر میلگرد معمولاً در محدوده ۰.۵ تا ۳ میلی متر بوده و بسته به نیاز مشتریان دارای طول های متفاوتی می باشد. میلگرد به دلیل خمش و انعطاف پذیری قابل استفاده برای ساخت انواع محصولات صنعتی مانند ملخ گازی، قطعات الکترونیکی، مواد شیمیایی، اتصالات لوله و… می باشد. همچنین از میلگرد برای ساخت انواع قطعات ریز به عنوان مثال در ساخت قطعات الکترونیکی کوچک، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و… استفاده می شود و به طور کلی میلگرد به دلیل قیمت مناسب، خواص مکانیکی خوب، انعطاف پذیری در انواع محصولات کاربرد به سزایی دارد.

انواع میلگردها چیست؟

همانطور که گفته شد میلگردها در انواع مختلفی تولید می شوند که عبارتند از:

  • میلگرد سنجاقی با خمش استاندارد

در این نوع میلگرد سنجاقی، میلگرد از دو طرف با زاویه ۹۰ درجه خم می شود. اندازه خمش میلگرد آلومینیومی باید ۱۲ برابر قطر میلگرد باشد و به عبارت دیگر اگر قطر میلگرد ۱۶ میلی متر باشد میزان خمش آرماتور باید حدود ۲۰ سانتی متر باشد.

  • میلگرد سنجاقی با خمش نیمه استاندارد

در این نوع میلگرد یک طرف آن با زاویه ۹۰ درجه و طرف دیگر با زاویه ۱۳۵ درجه خم می شود. که به صورت چنگک در می آید.

  • میلگرد سنجاقی ​​با خمیدگی ۱۳۵ درجه در دو طرف

در این نوع میلگرد آلومینیومی زوایای آن از دو طرف در جهت مخالف تشکیل می شود و یک طرف آن به سمت بالا و سمت دیگر پایین می باشد. در برخی موارد بنا به نظر مهندس ساختمان این میلگرد به گونه ای طراحی می شود که هر دو طرف در یک طرف قرار می گیرند.

نحوه استفاده از میلگرد سنجاقی در ستون

میلگرد یکی از اجزای اصلی در ساخت ستون های بتنی و دیوارهای برشی می باشد. روش کاربرد آن در این سازه ها طبق قوانین بین المللی به شرح زیر است:

  • تعیین تعداد میلگرد مورد نیاز

برای تعیین تعداد میلگردهای سنجاقی ابتدا باید به عواملی مانند طول ستون، تعداد میلگردهای آلومینیومی طولی استفاده شده و فاصله آن ها از یکدیگر توجه کرد. مثلاً در ستونی به طول دو متر به ازای هر ۱۵ سانتی متر یک عدد خاموت لازم است و هر خاموت نیز به میلگرد سنجاقی با زاویه ۹۰ درجه نیاز دارد. خاموت یک آرماتور مربعی عرضی است که تمام دور ستون را می پوشاند.

  • کاربرد میلگرد سنجاقی

برای اجرای میلگرد، میلگردهای سنجاقی استاندارد با زاویه خمش ۹۰ درجه در محوطه مورد نظر قرار می گیرند. اگر فاصله ۲۰ میلگرد طولی کمتر از ۲۰ سانتی متر باشد، هر آرماتور سنجاقی شامل دو میلگرد آلومینیومی طولی است. پس از آن آرماتورهای نیمه استاندارد با آرماتورهای استاندارد یک در وسط قرار می گیرند. قسمت خمشی ۹۰ درجه میلگرد سنجاقی ​​باید به سمت برش دال بتنی ستون باشد. در نهایت میلگردهای سنجاقی به وسیله سیم به میلگردهای طولی متصل شده و محکم می شوند.

  • استفاده از قلاب دوخت در ستون بتنی

از ستون ها برای انتقال بار ساختمان ها به زمین استفاده می شود. چون وظیفه انتقال بار به زمین را بر عهده دارند باید محکم و پایدار باشند. برای ساخت ستون های بتنی پس از اجرای آرماتور پوششی از بتن بر روی آرماتور قرار می گیرد. با این روش ستون های بتنی تا حد زیادی محکم و پایدار می شوند. میلگردهای سنجاقی در این ستون ها به منظور افزایش استحکام ستون و میلگردهای طولی به کار رفته در آن استفاده می شود. تا ستون در اثر فشار زیاد از بین نرود.

  • قلاب دوخت در دیوار برشی

دیوار برشی از نظر کاربرد شباهت زیادی به ستون بتنی دارد. این نوع دیوار برای کنترل بارهایی که در اثر بادهای شدید یا زلزله به ساختمان وارد می شود ساخته می شود. دیوارهای برشی معمولاً مستقیماً به پی متصل می شوند. اما ممکن است در مواردی که بارهای جانبی کم است به ستون ها متصل شوند. در هر صورت این دیوارها مانند ستون ها باید از استحکام کافی در برابر فشار برخوردار باشند. برای ثابت نگه داشتن میلگرد طولی در این دیوارها از میلگرد پین استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که استفاده از این روش در هر سازه ای که آرماتور نقش زیرسازی را ایفا می کند قابل اجرا است. ساختمان های بتنی چند طبقه، سازه های کشاورزی، پل ها، سدها و … نمونه هایی هستند که در آن ها از آرماتور پین برای فونداسیون و استحکام استفاده می شود.

میلگرد آجدار فولاد 369

چرا استفاده از میلگرد سنجاقی ضروری است؟

دلیل استفاده از میلگرد سنجاقی در بتن این است که باعث مقاومت بیشتر در نگهداری بتن می شود. می توان گفت که میلگرد به عنوان یک فولاد تقویت کننده در سازه های بتنی عمل می کند. استفاده از میلگرد در بتن به این دلیل است که باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود. در واقع بتن مقاومت کششی کمی دارد و استفاده از میلگرد سنجاقی این ضعف ساختاری بتن را جبران می کند. میلگردهای سنجاقی به دلیل طراحی و اینکه جنس و سطح آن باعث افزایش مقاومت کششی بتن در ساختمان می شود و میلگردهای طولی را به خوبی در کنار هم نگه می دارد در ساختمان سازی استفاده می شود. میلگردها به عنوان نگهدارنده در ساخت و ساز عمل می کنند. کاربرد اصلی میلگردهای سنجاقی در بخش ستون های بتنی و دیوارهای برشی می باشد. استفاده از میلگردها در دیوارهای برشی به این دلیل است که این دیوارها نیز بتنی هستند. به دلیل اینکه تحت تنش برشی ساختمان قرار دارند، میلگردهای طولی مورد استفاده باید مقاومت کافی داشته باشند. در این موارد از قلاب سنجاقی یا میلگرد سنجاقی برای ثابت نگه داشتن میلگردهای طولی استفاده می شود میلگرد سنجاقی باعث افزایش مقاومت خمشی ساختمان در ستون و دیوارها نیز می شود. در واقع نحوه کار به این صورت است که در ساخت ستون ها ابتدا میلگردها را تقویت می کنند و سپس روی آرماتورها بتن می ریزند. میلگردهای سنجاقی در سازه ها باعث می شود که میلگردهای طولی از یکدیگر جدا نشوند و در مواقعی مانند زلزله و سیل دارای مقاومت باشند.

کاربرد میلگرد سنجاقی در صنعت ساختمان

محدودیت در اندازه میلگرد سنجاقی بسیار مهم است. ویژگی میلگرد سنجاقی منحصر به فرد بوده و کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان دارد. برای ساخت ستون بتنی باید ستون را با میلگرد تقویت کرد و سپس روی آرماتور بتن ریخت. ستون های بتنی در این روش بسیار پایدار و مستحکم هستند. در این نوع ستون ها، میلگردها سنجاقی هستند تا میلگردهای طولی را محکم نگه دارند تا در اثر فشارهای لرزه ای ستون ها از یکدیگر جدا نشوند. در واقع قلاب دوخت در دیوارهای برشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تحت تاثیر فشار برشی سازه قرار می گیرند. میلگردهای طولی باید استحکام لازم و کافی را داشته باشند. از قلاب سنجاقی برای ثابت نگه ‌داشتن میلگرد استفاده می‌شود. این نوع قلاب‌ها در اسکلت‌های فلزی و فونداسیون سازه‌ها آرماتور سنجاقی استفاده می‌شوند و قلاب دوخت برای ساخت هر سازه‌ای به کار می‌رود.

تفاوت های کلیدی بین میلگرد ممان منفی و میلگرد ادکا

گرچه هر دو نوع میلگرد جزو میلگردهای رکابی (سنجاقی) محسوب می شوند، اما تفاوت های زیادی بین میلگرد رکابی ادکا و میلگرد ممان منفی وجود دارد. تفاوت میلگرد ادکا با میلگرد ممان منفی تفاوت عملکرد این دو میلگرد می باشد. یکی از مشکلات در پوشش بام، نبود فضای کافی یا مناسب برای قرار دادن میلگردهای معمولی در سقف تیرچه بلوک است. در این موارد در صورت عدم استفاده از میلگرد، بار وارده بر سازه افزایش یافته و می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در نتیجه برای رفع این مشکل از میلگرد ادکا استفاده می شود. از میلگردهای ادکا عموماً برای پرکردن فضای بین تیرهای ساختمان استفاده می شود و این میلگردها از شکستن تیرهای ساختمان جلوگیری می کنند. در مورد عملکرد میلگرد ممان منفی باید توجه داشت که برای تحمل لنگر منفی سقف از میلگردهای ممان منفی استفاده می شود. میلگردهای ممان منفی در بالای دال بتنی سقف و بین دو دهانه در کنار هم نصب می شوند و نیروهای کششی ناشی از لنگر منفی، سقف را خنثی می کنند. تفاوت میلگرد سنجاقی ادکا با میلگرد ممان منفی از نظر کاربرد یکی از مهم ترین تفاوت های این دو میلگرد ساختمانی است. از میلگرد رکابی ادکا برای جلوگیری از ترک برشی سقف استفاده می شود اما میلگرد لنگر منفی مانع از ورود نیروی کششی ناشی از لنگرهای منفی به سقف می شود.

نحوه استفاده از میلگرد سنجاقی در فونداسیون

همانطور که تا کنون گفتیم میلگرد نقش مهمی در دیوارهای برشی و ستون های بتنی دارد. اجرای آن نیز بر اساس مقررات بین المللی است: در مرحله اول باید تعداد میلگردهای مورد نیاز مشخص شود و تعداد آرماتورهای سنجاقی به تعداد میلگردهای طولی و فاصله آن ها از یکدیگر و طول ستون بتنی بستگی دارد. البته برای بدست آوردن تعداد میلگرد مورد نیاز باید طول ستون و تعداد لنگرهای آن را بدانیم. هر خاموت دارای یک میلگرد سنجاقی با زاویه ۹۰ درجه است که یکی در وسط ستون قرار می گیرد (خاموت آرماتور مربعی است که ستون را احاطه کرده است). درمرحله بعد آرماتورهای استاندارد در محل مورد نظر قرار می گیرند به طوری که هر قلاب شامل دو میلگرد روبروی هم می باشد. در پایان سنجاق های یک طرف در نود درجه یک در وسط اجرا می شود. این آرماتورها با سیم به میلگرد های طولی ثابت می شوند. شما می توانید آخرین قیمت انواع میلگرد از جمله میلگرد آجدار را در وب سایت ما مشاهده نمایید. همچنین برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع مقاطع فولادی می توانید با کارشناسان فولاد ۳۶۹ تماس حاصل فرمایید.

میلگرد آجدار فولاد 369

نحوه اجرای میلگرد سنجاقی در یک ستون

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، میلگرد بخش اصلی ستون های بتنی و دیوارهای برشی است. نحوه بستن آن طبق مقررات بین المللی به شرح زیر خواهد بود:

  • مرحله اول:

 تعداد میلگردهای مورد نیاز تعیین می شود. تعداد آرماتورهای سنجاقی به طول ستون بتنی، تعداد میلگردهای طولی و فاصله آن ها از یکدیگر بستگی دارد. برای اینکه بگوییم به چه تعداد از این نوع میلگرد نیاز داریم باید طول ستون و تعداد صدا خفه کن های آن را بدانیم. به عنوان مثال، اگر طول میلگردهای طولی ستون دو متر باشد، به ازای هر پانزده سانتی متر یک خاموت لازم است. هر خاموت همچنین دارای یک میلگرد سنجاقی است که زاویه نود آن یک در وسط در امتداد بخش ستون است.

  • مرحله دوم:

در این مرحله آرماتورهای سنجاقی استاندارد با خمیدگی نود درجه در دو طرف در جای خود در نظر گرفته می شوند. برای هر قلاب دوخت دو میلگرد رو به روی هم قرار می گیرد به شرطی که فاصله میلگرد ها از ۲۰ سانتی متر بیشتر نباشد.

خم کاری میلگرد سنجاقی

طبق مبحث مقررات ملی کلیه میلگردها باید خم کاری سرد بوده و تا حد امکان از ماشین آلات مکانیکی برای خمکاری استفاده شود. دمای محیط در هنگام خم کاری و سرعت این فرآیند نیز باید تحت کنترل باشد. همه این موارد در هنگام خم کاری میلگرد باید رعایت شود. اطلاعات مربوط به خم کاری انواع آرماتورها در نقشه های اجرا نوشته شده است، برای این منظور باند آرماتور و مهندسان اجرا باید باند آرماتور را دقیقا از روی نقشه اجرا کنند. در نقشه های اجرایی، قطر میلگردهای عرضی و فاصله بین آن ها، تعداد و طول میلگردهای طولی، جزئیات خم و شعاع میلگردها، محل خم و طول مستقیم بعد از خم، جزئیات طول و محل وصله ها، میز میلگرد، روش آرماتوربندی، سیم آرماتور و کلیه اطلاعات مربوط به آرماتورهای سازه نوشته شده است. در سازه های بتن آرمه قبل از بتن ریزی و اجرا آرماتورها در جای خود قرار می گیرند و میلگردهایی که قرار است خم شوند قبل از تعبیه در محل خود در قسمتی از کارگاه خم و مرتب می شوند. این کار در سرعت اجرای آرماتور سازه و اجرای صحیح آن تاثیر دارد.

میلگرد آجدار فولاد 369

جمع بندی

این مقطع کوچک با کاربردهای زیاد یکی از ابزارهای اصلی ساخت سازه های بتنی است که به مقاومت ستون ها کمک زیادی می کند. اگر اطلاعات کاملی در مورد استفاده صحیح از میلگرد سنجاقی (pin rebar) نداشته باشیم، طبیعتا کار با آن دشوارتر می شود. بدون این محصول، ستون ها و دیوارهای برشی با کمترین نیروهای لرزه ای فرو می ریزند و هیچ تضمینی برای استحکام آنها وجود ندارد. فراموش نکنید که در اجرای میلگرد سنجاقی باید قوانین بین المللی را رعایت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. ضمن اینکه پروژه باید زیر نظر مهندسان باشد و قدم به قدم پیشرفت کند تا همه چیز سر جای خودش باشد. اگر قصد خرید میلگرد سنجاقی را دارید، بهتر است بدانید که فولاد ۳۶۹ ارائه دهنده انواع محصولات فولادی است و شما می‌توانید با بازدید از وب سایت ما، محصول مورد نظر خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب ثبت سفارش کنید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: